Dla Ciekawskich

Mapa Cesarstwa Aesijskiego
~ za panowania Aris ~


* Ur Haar - stolica Aesii, mieści się tam pałac królewski.
* Akademia Rony mieści się w Górach Esenthor (północny-wschód Aesii), a konkretnie w Dolinie Trzech Strumieni.
Erra - nazwa planety, na której znajduje się m.in. Aesia. 



Historia Aesii

Aesia była niegdyś małym północnym państwem żyjącym głównie z handlu drewnem oraz żelazem. Popularne tutaj było również jubilerstwo, ze względu na bogate złoża minerałów i kamieni szlachetnych, w tym magicznego Magnasis*, o którego właściwościach można by napisać oddzielną książkę. 
Z biegiem lat państwo zaczęło się rozrastać. W połowie dwudziestego wieku Czwartej Ery**, zmarł ówczesny władca Aesii, Rimaar Sędziwy, nie pozostawiając po sobie żadnego potomka. Jedynym następcą tronu okazał się jego daleki kuzyn po kądzieli, Arheo, mający wtedy siedemnaście lat. Arheo swoimi rządami sprawił, że Aesia stała się ważnym politycznie państwem, cenionym partnerem handlowym i jednym z najbogatszych krajów na kontynencie. Okazał się posiadać niezwykły zmysł taktyczny, co pozwoliło na rozszerzanie granic Aesii przez podbijanie kolejnych państw. Król zginął bohatersko w jednej z bitew na południu kontynentu.  
Arheo Waleczny dał początek potężnej dynastii Arheów, która od czterystu lat zajmuje tron. 

Religia Aesijczyków 

Wspólnym elementem dla wszystkich religii Erran jest legenda o Pieśni Pierwotnej. Jako przykładem, można się posłużyć religią praktykowaną wśród Aesijczyków, której główne założenia zostały spisane na początku Pierwszej Ery w cyklu siedmiu ksiąg, zwanych Wejarami. Według nich Erra została stworzona dzięki Pieśni wykonanej przez boga Argosa ( nazywanego również Arygosem). Dała ona początek istnieniu wszechświata, w tym planety. Argos zesłał na nią czterech Ealarów i ich żony. 
Pierwszy Ealar, Dya-Sę, był Czarownikiem, posiadającym Moc pochodzącą od samego Argosa. Drugi, Tya-Mir, dostał od boga zadanie, by strzegł Wejść do Erry, a umożliwiać mu to miały specjalne zdolności pozwalające na Skoki, czyli teleportację między Portalami. Wiadomym jest, że wszyscy czterej Ealarowie posiadali różne Moce dane przez Argosa, jednak pozostali dwaj są najmniej znani. W drugim Wejarze, poświęconym właśnie Ealarom, nie jest dużo wzmianek o trzecim i czwartym Wysłanniku. Wiadomo, że trzeci nazywał się Mya-Lor, zaś czwarty został tam nazwany Parlanem, jednak to imię nie mogło być jego prawdziwym, gdyż w Mowie Starożytnej oznacza dosłownie "Bezimiennego". Przez stulecia zastanawiano się nad rolą pozostałych Ealarów w początkach Erry, jednak z biegiem czasu pamięć o nich zatarła się, aż w końcu zapomniano o nich całkowicie. 

Znaki i magia

W Errze wyróżniamy trzy rasy - ludzi, Strażników i Czarowników. Najliczniejsi są ludzie, zaraz po nich Strażnicy. Czarownicy stanowią niewielką część społeczeństwa, gdyż są nimi zazwyczaj jedynie błękitnokrwiści ( w tym szlachta, członkowie dynastii królewskich, największe rody). 
Ludzie nie posiadają żadnych zdolności magicznych, w przeciwieństwie do pozostałych dwóch ras. 

Strażnicy. Według trzeciego Wejaru, wszyscy Strażnicy pochodzą od Tya-Mira, samego Wysłannika Argosa (patrz: Religia Aesijczyków). Każdy Strażnik posiada znamię Ta-Mir oraz zdolność pozwalającą otwierać i przekraczać wrota, zwane Portalami, do dowolnego miejsca w dowolnym wymiarze. Ponadto rasa ta jest szybsza, zwinniejsza i silniejsza od pozostałych. Czasami, ze względu na mieszanie się ras w przeszłości, niektórzy Strażnicy posiadają dodatkowo Dar ograniczający się do jednej zdolności magicznej***. Strażnicy posiadający Dar, nie mogą czarować, jak Czarownicy, ponieważ nie posiadają Mocy, a przynajmniej nie tyle, by móc rozwijać inne zdolności magicznej. Innymi słowy - zdolności magiczne Strażników nie wykraczają poza ewentualny Dar i tworzenie Portali.  

Czarownicy. Rasie tej dał początek Dya-Sę. Czarownicy charakteryzują się tym, że posiadają Moc, oraz Dary. W przeciwieństwie do Strażników, każdy Czarownik posiada Dar, czyli charakterystyczną dla niego zdolność magiczną, może jednak rozwijać również inne zdolności magiczne. Każdy Czarownik posiada dwa Znaki - Dża-Sę - znak Mocy i indywidualny dla każdego Znak Daru****.

Mieszanie się ras nie jest dobrze postrzegane w Aesii, w innych państwach jest zakazane i surowo karane*****. 

Znak Ta-Mir
Znak Dża-Sę



 






                                                                 

____________________________________
* - więcej w rozdziale 14.
** - historia Erry została podzielona na pięć okresów zwanych, podobnie jak na Ziemi, Erami (nazwa planety "Erra" oraz nazwa okresu "Era" nie są ze sobą powiązane). 
*** - jak np. Dar Iluzji Jonatana, ojca Julii
**** - Julia posiada trzy znaki - Ta-Mir (ponieważ jej ojciec był Strażnikiem), Dża-Sę (odziedziczony po Azoli) oraz Znak Daru (szczegóły niedługo)
***** - poddani zbyt mocno wielbili Azolę jako królową, by mieć jej za złe małżeństwo z Jonatanem.


Jeśli coś dla Was jest niejasne, piszcie w komentarzach :)
Informacje zawarte na tej podstronie pomogą Wam poznać przedstawiony w opowiadaniu świat, jego historię oraz ważne dla fabuły opowiadania fakty.
Więcej  już niedługo.
~Akwarela 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz